Denlinky_široké

Po dvouleté koronavirové odmlce slaví opět zdravotnické záchranné služby po celé republice naplno Den linky 155. Už tuto neděli se symbolickým datem 15. 5. se ve většině krajů konají akce pro veřejnost, při kterých se velcí i malí návštěvníci seznámí s technikou a vybavením zdravotníků nebo si osvěží postupy při poskytování první pomoci.

OT-Zachranari-22-1145x640px

OC Olympia Teplice společně se složkami IZS a ZZS Ústeckého kraje pro vás na sobotu 14. května připravili odpolední program, který se věnuje bezpečnosti na silnicích a první pomoci. Bude to zábava, ale především se něco naučíme. Hlavní částí programu jsou dvě různé ukázky vyproštění zraněných osob při autonehodě. Dále vás naučíme, jak správně poskytnout první pomoc, jak správně volat na linku 155 včetně možnosti prohlídky pracoviště operátorů linky 155 i několika různých sanitních vozů. Akce se koná od 13:00 hodin a končí v 17:00 hodin. Tak neváhejte a staňte se na jeden de záchranářem!  

Den linky 155

Přes milion událostí

Záchranné služby za loňský rok evidují v součtu přes 1 012 000 událostí, kdy po vytočení tísňové linky 155 vyjížděly k pacientům záchranářské, případně i lékařské posádky. Oproti předchozímu roku je to přibližně pětiprocentní nárůst, navíc v náročných podmínkách protiepidemických opatření. Také v posledních měsících letošního roku hlásí záchranné služby napříč republikou vzrůstající počet výjezdů.

Linka 155 – spojení se zdravotníky za pár sekund

Po vytočení čísla 155 je volající během několika sekund spojen s profesionálními zdravotníky na zdravotnickém operačním středisku příslušné zdravotnické záchranné služby, kterých je v republice celkem 14, jedna v každém kraji a v hlavním městě. Dispečeři a dispečerky volajícímu poradí, jak účinně pomoci sobě nebo druhým, a v případě potřeby na místo vyšlou posádky záchranné služby. Výjezdových skupin je v České republice bezmála 600 a k pacientům vyráží z 315 základen. V průměru v České republice vyjede z některé základny posádka každých 30 vteřin.

Novinky aplikace Záchranka

V souvislosti se Dnem linky 155 představí už v pátek 13. 5. aplikace Záchranka své inovace, mezi které patří hlavně vytvoření ukrajinské a vietnamské jazykové verze, na kterých se podíleli dobrovolníci z těchto komunit. Majitelé chytrých telefonů si mohou tuto aplikaci nainstalovat zdarma. Jejím prostřednictvím v případě nouze odešlou svou aktuální polohu a zároveň kontaktují záchrannou službu, což je zejména v situacích, kdy volající neví, kde se nachází, neocenitelná věc.

Image

Aplikace Záchranka je nově dostupná v ukrajinštině a vietnamštině

Dvě nové jazykové verze aplikace Záchranka vznikly ve spolupráci s ukrajinskou a vietnamskou komunitou. Cílem je zjednodušit komunikaci s operátory linky 155 pro občany těchto národností žijících na území České republiky. Dostupné jsou od 13. května. Aplikaci Záchranka mají v mobilním telefonu téměř dva miliony uživatelů a záchranné služby přijaly již na sto tisíc tísňových výzev z aplikace. Kromě České republiky funguje i v dalších třech evropských zemích.

Podnět k vytvoření vietnamské verze aplikace Záchranka vzešel ze spolupráce ZZS Královehradeckého kraje a organizace South East Asia – liaison, z.s., která své aktivity zaměřuje mj. na integraci vietnamských občanů v ČR. Mezitím oslovil Záchrannou službu hl. města Prahy Česko-vietnamský vzdělávací institut, který rovněž nabídl svoji překladatelskou kapacitu ve prospěch vietnamské verze aplikace. Vzhledem k množství překladatelské práce tak nakonec aplikaci překládali dobrovolníci z obou zmíněných organizací. Aplikace Záchranka je neodmyslitelný partnerem zdravotnických záchranných služeb, Prahu nevyjímaje. Obzvlášť v hlavním městě budou nyní cenné nové jazykové verze, které usnadní přístup k informacím o první pomoci oběma početným komunitám. Aplikaci už několik let využíváme i pro lokalizaci některých volajících na tísňovou linku a jako užitečný nástroj se ukazuje i možnost nahlédnout prostřednictvím aplikace v mobilním telefonu na místo události, díky čemuž získá operátor ještě lepší přehled o situaci, říká Petr Kolouch, ředitel Záchranné služby hlavního města Prahy.

Impulsem pro vznik ukrajinské jazykové verze pak byla aktuální situace na Ukrajině a zvyšující se počet ukrajinský obyvatel prchajících před válečným konfliktem. Na začátku března tým aplikace Záchranka dostal kontakt a nabídku na překlad aplikace od Leonida Levkova, Ukrajince dlouhodobě žijícího v České republice. „V obou jazykových verzích se snažíme bořit jazykovou bariéru tím, že aplikace nabízí v případě nouze specifikaci problému pomocí ikon v rodné řeči uživatele aplikace odešle tuto informaci jako součást nouzové zprávy spolu s polohou, informací o stavu baterie a síle připojení. Na zdravotnickou záchrannou službu pak tyto informace přicházejí přeložené do češtiny. Jsem moc rád, že můžeme nejen Ukrajincům, kteří utekli před válkou, ale i všem ostatním usnadnit komunikaci se záchrannými službami,“ říká Filip Maleňák, ředitel aplikace Záchranka. Ze spolupráce nakonec vznikl i překlad maďarské a rakouské verze aplikace. Ukrajinci, kteří se nachází na území těchto dvou států tak mají také možnost místní aplikace bezplatně využívat. V sekci „Informace“ najdou ukrajinští občané odkaz na oficiální vládní web www.nasiukrajinci.cz, který slouží jako hlavní portál pro ty, kteří pomoc potřebují nebo nabízejí.

V obou jazykových verzích je také možnost vyplnit zdravotní a osobní informace, které pomohou operátorům zdravotních záchranných služeb při identifikaci volajícího. Aplikace nejen zjednodušuje komunikaci mezi volajícím a operátorem, ale nabízí také přehled pohotovostí, pohotovostních lékáren nebo postupy první pomoci, a to vše jak v ukrajinštině, tak vietnamštině.

Implementaci nových jazyků do aplikace Záchranka finančně podpořila Nadace Vodafone Česká republika a Generali Česká pojišťovna. Vedle občanů Slovenska patří Ukrajinci a Vietnamci k nejpočetnějším menšinám u nás. Ukrajinců je v Česku přes 450 000, Vietnamská komunita čítá asi 65 000 lidí. Další více než půl milion lidí tak má ode dneška snazší přístup k přivolání zdravotnické záchranné služby a jednodušší komunikaci s operačními středisky linky 155 po celé České republice.  A to je podle nás obrovský přínos i budoucnost této aplikace a obecně moderních digitálních technologií v oblasti integrovaného záchranného systému, říká Jan Fencl, Nadace Vodafone. Partneři dlouhodobě podporují provoz a vývoj aplikace Záchranka v České republice, která je tak dostupná pro záchranné služby i pro uživatele zcela zdarma. „Podporovat rozvoj aplikace Záchranka je při každé příležitosti velká radost. Poslední inovace rozhodně není výjimkou. Zpřístupnění funkcionalit Záchranky v dalších dvou jazycích považujeme za velmi užitečný počin,“ říká Jan Marek, tiskový mluvčí Generali České pojišťovny.